FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avd.2 Sida 1 (5) DOM 2016-12-14 Meddelad i Göteborg Volvo Truck Center Sweden AB, 556072.:.7777 Box4013 422 04 Hisings Backa Mål nr 9950-16 KONKURRENSVERKE1' 2016 -12- 1 5 l#dDnr KSnr ,. SÖKANDE MOTPART Öckerö kommun Aktbil 475 80 Öckerö SAKEN överprövning av upphandling enligt lagen (2007: 1091) om offel:l.tlig upphandling, :ffirkortad LOU FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 447737 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadl'ess Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031- 7117859 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se www.forvaltningsrattertigoteborg.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 Sida2 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 9950-16 I GÖTEBORG 2016-12-14 BAKGRUND Öckerö kommun har genomfö1t en upphandling av "Lastbil med styrbar löpaxel samt plog och saltspridare", dnr 0113-16. Av tilldeln.ingsbeslut daterat den 15 september 2016 framgår att Scania-Bilar Sverige Aktiebolag har vunnit upphandlingen. Anbudet från Volvo Truck Center Sweden AB kvalificerade siginte för utvärdering eftersom det inte uppfyllde samtliga skall-krav. YRKANDEN M.M. Volvo Truck Center Sweden AB (bolaget) yrkar att förvaltningsrätten ska förordna om rättelse på så sätt att ny utvärdering görs och att bolaget tilldelas kontraktet. Bolaget anför i huvudsak följande, Att bolagets växellåda inte uppfyller kravspecifikationen är direkt fel och inte proportionerligt. Det i förfrågningsunderlaget uppställda kravet att lastbilen ska levereras med 6-växlad helautomatisk växellåda är ett krav som inte är relevant. Bolaget har lämnat ett anbud som är 238 228 kr lägre än vinnande anbud. Att förkasta bolagets anbud med grund i ett felaktigt krav är inte förenligt med LOU. 6-växlade automatiska växellådor har funnits i många år. Bolagets växellåda har förvisso 12 växlar men är utvecklad för att ge bättre körbarhet, lägre kostnader och mindre miljöpåverkan genom lägre bränsleförbrukning. Öckerö kommun anser att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. Som obligatoriskt krav uppställs att offererad lastbil ska ha en 6-växlad helautomatisk växellåda (jft punkt 4.1.6 i förfrågningsunderlaget). Bolaget har offererat en lastbil med 12-växlad manuell och automatisk växellåda. Växellådan är uppenbart inte likvärdig och underlaget godtar inte heller alternativa lösningar. Bolaget uppfyller Således inte kravet och det är ett brott mot likabehandlingsprincipen att godta ett anbud som inte uppfyller samtliga obligatoriska krav. Bolaget menar också att det är oproportionerligt att kommunen inte anser att 12 växlar uppfyller kravet. Kommunen har meddelat FÖRVALTNINGSRÅTTEN I GÖTEBORG DOM 2016-12-14 Sida3 9950-16 bolaget att en 6-växlad lösning är ett obligatoriskt krav då detta passar till kommunens användningsområde som till stor del består av låga hastigheter och många start och stopp. Bolaget har inte bemött kommunens skäl till val av 6 växlar utan anser i generella ordalag att laavet inte är relevant och att det är oproportionerligt att utesluta ett system som har de egenskaper som Volvo I-shift har. Det uppställda laavet har dock en tydlig och adekvat koppling till upphandlingsföremålet. För bolaget kan det inte ha varit en betungande Uppgift att offerera en 6-växlad lastbil då bolaget innehar sådana. Vinnande leverantör har uppfyllt kravet och även bolaget borde kunnat iaktta detta men har på grund av förbiseende inte gjort det. Det har inte framkommit att laavet på något sätt är felaktigt och att godta bolagets anbud skulle strida m.ot likabehandlingsprincipen. SKÅLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samtgenomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grqndval av vad s ökanden har anfört i målet finns anledning att vidta sådana.åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. Det är den som ansöker om överprövning som på ett klart öch tydligt sätt ska.ange vilk11 omständigheter talan grundas på och visa att upphandlande myndighet hat agerat i strid med LOU (RÅ2009 ref. 69); För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att sökanden kan visa att han eller hon har lidit s kada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot LOU. Rätten kan endast besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Det ankommer inte på förvaltningsrätten att genomföra en ny utvärdering eller i övrigt pröva lämpligheten av den upphandlande myndighetens beslut. Sida4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 9950-16 I GÖTEBORG 2016-12-14 · Frågan i målet är om upphandlingen har genomförts i strid 1,11ed LOU. Närmare bestämt har förvaltningsrätten att. ta. ställning till 01,11 förfrågningsunderlaget har utf01mats i enlighet med LOU samt om koi:mnunen har brutit mot LOU genom att förkasta bolagets anbud. De upphandlingsrättsliga principer som aktuafö;eras i målet.är framför allt proportionalitetsprincipen o.ch likabehandlingsprincipen, En upphandlande myndighet har en långtgående frihet att bestämma vilka krav den vill ställa på leverantörer i ett upphandlingsförfarande. Kraven måste dock vara förenliga med de grundläggande principerna, däriblandpropor­ tionalitetJprindpen. Proportionalitetsprincipen innebär att en upphandlande myndighet i en upphandling inte får ställa större krav än vad som behövs och är änd&målsenligt för den aktuella upphandlingen. Kraven ska således ha ett naturligt samband med och stå i proportion till det behov som ska täckas. För att vara proportionerligt måste kravet anpassas efter sina syften. Kommunen har i punkt4. 1.6 i förfrågningsunderlaget angett tydligt vilka krav avseende kraftöverföring som efterfrågas, nämligen helautomatisk växellådii med 6 växlar. Bolaget har inte riktat invändningar mot det uppställda kravet före anbudslämnandet utan offererat ett fordon som inte uppfyller de krav som uppställts i förfrågningsunderlaget. I sin ansökan om överprövning har bolaget anfört att krav på en 6-växlad helautomatisk växellåda är oproportionerligt och att det av bolaget offererade fordonet med 12-växlad växellåda är ett bättre alternativ än det som kommunen har ställt upp i förfrågningsunderlaget. Syftet med det aktuella kravet har av kommunen anförts vara att användningsområdet innefattar låga hastigheter och många start och stopp. förvaltningsrätten bedömer, utifrån vad kommunen har angett, att det finns en koppling mellan behovet och det krav som kommunen har ställt upp, siimt att bolaget inte har visat att det uppställda kravet på viss växellåda strider mot proportionalitetsprincipen. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 9950-16 I GÖTEBORG 2016-12-14 Principen om lika.behandling syftar till att alla anbudsgivare ska ges srunnia möj ligheter när de utformar sina anbud. Det innebär bl.a. att lika situationer inte får behandlas olika och att utvärderingskriterier i en upphandling ska tillämpas lika gentemot samtliga leverantörer som deltar i upphandlingen. Kommunen har anfört att den inte kunde ha antagit bolagets anbud eftersom det i så fäll skulle ha skett i strid med ett obligatoriskt lq:ay i förfrågnings­ underlaget och därmed i strid med likabehandlingsprincipen. Förvaltnings­ rätten anser att kravet är utformat på ett sådant sätt att det gäller lika för alla anb1.1dsgivare. Med beaktande av det som har anförts av parterna bedömer förvaltningsrätten att det inte är visat att kommunen har åsidosatt likabehandlingsprincipen. Förvaltningsrätten konstaterar således att det krav som ställts upp rörande lastbilens växellåda utgör ett tydligt krav som måste vara uppfyllt för att den upphandlande myndigheten ska. kunna utvärdera, anbudet. Bedömningen ska göras utifrån det anbudssvar som bolaget har lämnat och :llirvaltningstätten har vid sin bedömning att utgå från de handlingar som har getts in i anbudssvaret och finns tillgängliga i målet. Bolaget har valt att skicka in ett anbud som avser en annan växellåda än en sådan som efterfrågas i den aktuella upphandlingen. Förvaltningsrätten instämmer i kommunens bedömning att bolaget inte har visat att det uppfyller kravet och kommunen har därmed haft fog för att förkasta anbudet. Eftersom bolaget inte har visat att upphandlingen genomförts i strid med LOU och dess grundläggande principer ska ansökan om överprövning avslås. L L--__... HUR MAN ÖVERKLAGAR, se.bilaga 1 (DV 3 1 09/1 B LOU) Karin Johansson Rådman Föredragande i målet har varit M Georgsson. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överldaga förvaltningsrättens beslut ska skriva t:ill_'Kaµunarrätten i Göteborg. Sla:ivelsert �ka dock sid.ekas eller lämnas till förvaltningstätten. Överklagandet ska ha kotnmit in till förvaltningsrätten inom tte veckot från den dag då klaganden fick del avbedutet Otn beslutet har meddelats vid e0- muntlig förhandling; eller detvid en sådan förhandling hat angetts niit oeslutet kom.mer att medddas, ska dock överklagandet ha kommitin inom tre veckor från den dag domstolens beslutmeddelades. Tiden. för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Omsistadagen föröverklagandetinfaller:på lö,rdag, söndag ellct helgdag, midsommarafton, jul:i.fton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer.in nästa v:i.rdag, Fö.r att ett överklaga,nde ska kunna tas upp i kanuruu:rätten fordras att prövningstilli.tånd meddelas. K:atntnattätten lämnar prövningstillstånd om 1, det.finnsanl�gattbetvivla riktigheten av det slut som föivaltn.ingsrätten har k9mmit till, till b9staden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens μbetsphits ska också anges samt eventuelLannan adress där klaganden kan nås tör delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Or.n klaganden arilitar ombud, ska ombudeti. namn, ppstadress, e­ post:i.dress, telefonnutnmer till arbetsplatsen och mobiltelefont:uunmer anges . Om nå.gon person- eller adressuppgift W:dras, ska ändringen utan dröjstnäl anmälas till katnmarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, inålaummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövn.ingstillstlnd, 4. den ändriqg l!-V förvllltnings.rättens dom/beslut som klaganden vill få: till s�nd, 5, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka tned v:i.rje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överp.tövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller !:i.gen (2007:1092) om upphandlliig inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innlli1 tiden för överklagande av rätten$ dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet elle.r upphävt ett interimistiskt beslut I vissa fall får avtal slut11.s omedelbart. Ett överklagande av Iättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits, Fullständig inform:i.tion finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till för.-valtningsrätten. 2. 3 . 4, det inte utan att sådant tillstmd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsfätten hat kommit till, detär av vilct för ledning av rättsfillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller det annars finns synnerli överklagandet. skäl att pröva Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast, Det är därför viktigt att det klart och tydligt frarngh: av överklagandet till karnJ:nartåtten varför man anser att prövnlogstillstånd bör roeddefas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klag:i.ndens person-/organisatlonsnummer, postadress, e-postad,ress och telefonnummer ga wwwdnrnsrol se