L. OEC. 2012 17:(19 Forvalt1ingsratt!, G5G MR. 6463 S. 2 FÖllVALTNINGSRÅTTEN I GÖTEBORG Avdelning2 SÖKANDE DOM Målnr Sida I (10) 2012-12-04 Meddelad i Göteborg 11615-12 E Enhet2:2 Marika von Hamos Läkarmottagning AB. 556589-3095 Fabriksgatan 4 531 30 Lidköping MOTPART JnSticl StenSturegatan 14 031-73270 00 031-7117859 E-post forvaltni.11gsrattenigoteborg@dom.se måndag-fredag 0S:00-16:00 4. JEC. 2012 17:09 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning2 l3AKGRUND DOM Sida2 11615-12 E forvaltni ngsratte, GBG MR. 6463 Västra Götalands läns Landsting - Västra Götalands,:egionen (Landstinget) - genomför en upphandling avseende specialistgynekologi1 psykiatri och smärtmottagning i västra Skaraborg� dnr SN219-2012. Fyra anbud har in­ kommit och av dessa har två - Marika von Hamos Läkarmottagning AB och Kinnekulle Lakartjänst AB - kvalificerat sig till utvärdering. ! tilldel­ ningsbeslut den 19 september 2012 har antecknats att avtal inom området gynekologi ska tecknas med Kinnekulle Läkartjänst AB. YRKANDEN M.M. Marika von Hamos Ltikarmottagning AB (Bolaget) begär överprövning hos Förvaltningsrätten i Göteborg och Förvaltningsrätten i Jönköping, med hänvisning till nedan angivna förhållanden. Bolaget har sedan 1998 i Lid­ köping haft en gynekologisk öppenvårdsmottagning med landstingssamar­ bete. Aktuella patienter i mottagningens register uppgår till över 6 000 och den klart övervägande majo1iteten hör till västra Skaraborg. - Kinneku1le Läkartjänst AB är den gamla Mariestadsmottagningen med sina patienter från i huvudsak östra Skaraborg. Denna mottagning fick i decembe,: 2011 tillåtelse att flytta sin mottagningsort till Götene förstås med bibehållande av sin gamla patientstock. - I anbudsinbjudan bilaga 3 punkt 1 "Start av verksamhet" ska man redogöra för hur :man ska starta ny verksamhet eller ta över befintlig. Läser man vidare står det: ,,Om upphandlingen innebär byte av leverantör: Redogör för bur ni tänker er samarbetet med överläm­ nande leverantör och samverkan er emellan." Det sistnämnda innebfu' att Kinnekulle Läkartjänst AB ska vara berett att ta över de patienter frän västra Skaraborg som tidigare genom åren vänt sig till Bolaget. Kinnekulle Läkartjänst AB kan ej ta över befintlig verksamhet i Bolagets regi avse­ ende patienterna från västra Skaraborg. Kinnekulle Läkartjänst AB har fullt upp med att sköta sin gamla patientstock från i huvudsak östra Skaraborg 4. )EC. 2012 17:10 Forvaltningsratte", G5G -NR.6463-S. 4 Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11615-12 E I GÖTEBORG Avdelning 2 och kan inte till någon väsentlig del ägna sig åt alla de patienter från västra Skaraborg som hittills vänt sig till Bolaget. - Det finns inget avtal som säger att Kinnekulle Läkartjänst AB skulle vara leverantör till Hälso� och sjuk.-vårdsnänmden i västra Skaraborg. På Landstingets hemsida, uppdate­ rad efter anbudstidens utgång, står endast att Maria Dahlen har avtal med nämnden i östra Skaraborg. Således känner endast den ena av de två god­ kända anbudsgivarna till dokument om att Maria Dablens verksamhet flyt­ tats från östra Skaraborg till västra Skaraborg och har kunnat anpassa sitt anbud därefter. Vid en upphandling måste anbudsgivama ha samma in­ fom1ation. - I punkt 4.1 står det "besitta . . . kapacitet for uppdragets ge­ nomförande". Vad som menas med kapacitet har inte angetts. Någon slags volym med patienter från västra Skaraborg ska väl uppdragsgivaren ändå fa när man är man upphandlar specialistgynekologi hos extern vårdgivare och beslutar sig för ny leverantör - inte en kraftigt minskad. Kinnekulle Läkartjänst AB kan inte väsentligt öka sin kapacitet härvidlag1 vilket stri­ der mot punkt 4.1 i anbudsinbjudan. Förvaltningsrätten i Jönköping har den 15 oktober 2012 avskrivit Marika -v-on Hamos Läkannottagning ABs ansökan om överprövning. Landstinget anser att ansök.an ska prövas av Förvaltningsrätten i Göteborg och framför därvid bland annat följande. En ansökan om överprövning ska göras hos den förvaltningsrätt i vars domkrets den upphandlande myndig­ heten har sin hemvist. Landstinget är en juridisk person som består av flera upphandlande myndigheter. Rätt forum får i sådana fall anses vara den :forvaltningsrätt i vars dom.krets den juridiska personen har sin hemv�st. Landstinget har sitt hemvist i Vänersborg. Behörig domstol är således För­ valtningsrätten i Göteborg. - Landstinget bestrider Bolagets yrkanden om såväl att upphandling ska rättas som att den ska göras om och framför i huvudsak följande. Bolaget har inte visat att Landstinget har brutit mot någon av de grundläggande principerna i l kap 9 § LOU eller någon annan Fcrvaltnin55ratten GBG Sida 4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 1 1615-12 E I GÖTEBORG Avdelning 2 bestämmelse i nämnda lag. - Landstinget har som krav i upphandlingen att anbudet ska innehålla en plan för etablering av verksamheten. Planen for etablering ska fyllas i bilaga 3 till anbudsinbjudan. I bilagan anges under )11. Start av verksamhet'1 att anbudsgivare ska redogöra f'or tidigare erfa­ renhet av att staJ1a upp ny verksamhet eller ta över befintlig verksamhet. Klnnekulle Läkartjänst AB har i anbudet redogjort för tidigare erfarenheter av att starta ny verksamhet och erfarenheten över att ta över befintlig verk­ samhet. - Det finns inte något krav i upphandlingen som anger att anbuds­ givare ska ta över någons befintliga verksamhet) än mindre anges att någon ska ta över Bolagets patienter. Kinnekulle Läkartjänst AB och Bolaget har båda varit leverantörer till Landstinget avseende gynekologi i västra Ska­ raborg. Landstinget har bestämt att det endast ska vara en leverantör av dessa tjänster. Det handlar således inte i detta fall om byte av leverantör eller något överlämnande från någon annan leverantör utan det handlar om minskning av antalet leverantörer, - Landstinget har för övrigt inte något krav i upphandlingen om att en leverantör ska kunna ta emot ett visst antal patienter. Det ställs således inte något krav på volymåtagande i upphand­ lingen. Det ankommer för övrigt på Landstinget att bestämma omfattning­ en av vad som ska upphandlas. - Kinnekulle Läkartjänst AB uppfyller de krav som framgår av :forfrågningsunderlaget och således det som krävs för uppdragets genomförande. DOMSKÄL • Frågaomrättforum Enligt 16 kap. 5 § LOU ska en ansökan om överprövning göras hos den förvaltningsrätt i vars domkrets den upphandlande myndigheten har sin hemvist. 4. D:C. 2012 17:11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 2 !i-, '4'" li'\.,0 0j Det framgår av anbudsinbjudan att upphandlande myndighet är Västra Gö­ talands läns landsting - Västra Gotalandsregionen med organisationsnu.m­ mer 232100-0131. Västra Götalandsregionen har sin adress i Vänersborgs kommun och regionfulimäl'tige har sitt säte i Vänersborg. Vänersborgs kommun ingår i Förvaltningsrätten i Göteborgs domskrets. Det framkommer inte att upphandlingen genomförts av någon självständig enhet inom Landstinget utanför Vänersborgs kommun. Bolagets ansökan om överprövning ska därför pr{Was av Förvaltningsrätten i Göteborg. • Bolagets talan Tilltimpliga bestämmelser m. m. En leverantör, som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada, får hos allmän förvaltningsdomstol an.saka om överprovning av en upphand­ ling (se 16 kap. 4 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta med� fört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rät­ telse gjorts (16 kap, 6 § LOU). Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö� .rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet beaktas. FörvaltningSrättens prövning utgör en kontroll av om det finns skäl att in­ gripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande .myndigheten Sida 5 11615-12 E ,. 1 1 · 1 1 4 D E I, , L" 1 )' j 2 1 I ' ' NR. 6463 ·-s. T DOM 11615-12E . FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 Sida 6 har brutit mot de grundläggande principerna eller anru:a bestämmelser i LOU. Förvaltningsrätten ska endast beakta de grunder som sökanden bar­ fram.fött i målet (jfr RÅ 2009 ref. 69). Utredning Av anbudsinbjudan framkommer bland annat följande. 2.3 Obligatoriskakrav Av anbudet ska framgå att samtliga ska krav är uppfyllda. Se frågefonnulär. 4 Krav på leverantör 4.1 Kompetenskrav (tekniska formåga, och kapacitet) LeverantörenskaförattvarakvalificeradvisaattLeverantörenbesitterellersen­ ast vid avtalas drlftsstart kommer att besitta teknisk förmåga och kapacitet för Uppdragets genomrorande. Anbudet ska innehålla följande. Bekräftelse av att ställda ska�krav är uppfyllda Plan för etablering av verksamheten (bilaga 3). S. Anbudsprövning LOU 1 kap. 22 § ger mljjJighet att antingen anta det anbud som har lägst aubuds­ pris etler det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. I denna upphandling antas det anbud som lwat lägsta pris Iförfrågningsunderlagetställsenradkravpåkvalitetsomsåka11ade"ska"-krav. E..xempeJ på sådana krav är krav på kompetens, erfarenhet, medicinsk praxis och god våx oavsett patien­ tens bostadsort inom VGR, inräknas i avtalets takkonstruktion. Utomlänspatienter iugår inte i tak.konstruktionen . 4. Omfattlling, volymer :Beställaren garanterar ingen volym, Upphandlad verksamhet kommer att begränsas genom ett ekonomiskt tak. För gynekolog utgår arvode enligt Tak l - enkelt, normalt, särskilt arvode med maximalt 2 75 1 960/år. Enligt Tak 2 - reducerade arvoderi med maximalt 3 689 340 kr/år. Taketinnebärattverksamhetenskaplanerasförenjämnochgodfördelninga.v åtgärder över hela året. I det fall Vårdgivaren prodl)Cerar över det ekonomiska taket ska verksamheten fortgå med en jämn produktion, vilket innebär en månat­ lig produktion med en 1/12 av upphand]ad årsvolym. För produktion över det ekonomiska taket utgår ingen ersättning. Av Kinnekulle Läkartjänst ABs anbud framkommer följande svar på fråga I Start av -verksamhet: Verksamhetentogsöver2002-10-0l avMariaDahlen,Drevstom2007 i Praktikertjänst. Från 2008 i eget bolag: Kinnekulle Läkartjänst AB. Plane­ rar att fortsätta i samma bolag. FÖRVALTNlNGSRÄTTEN DOM - -NR.646r-s. 9 Sida 8 11615-12E I GÖTEBO:RG Avdelning 2 Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten noterar först att i Landstingets definition av det geogra­ fiska området västra Skaraborg innefattas kommunerna Lidköping, Götene, Skara, Falköping, Vara, Grästorp och Essunga. Kinnekulle Läkartjänst AB bedriver enligt lämnat anbud sin verksamhet från lokaler i Götene, vilket ligger i norra delen av aktuellt område. - Krav på redovisning av start av verksamhet Av utredningen i målet framkommer att Kiunekulle Läkartjänst AB i an­ budet har lämnat de i förfi:ågningsunderlaget begärda uppgifterna om tid.i" gare erfarenhet att stru.ta upp ny verksamhet och att överta annan verksam­ het. Vad gäller frågan om upphandlingen innebär byte av leverantör och samverkan framkommer att fråga inte är om byte av leverantör eftersom Kinnekulle Läkartjänst AB har a"ial med Landstinget. Vid dessa förhål­ landen finner Förvaltningsrätten att Bolaget inte visat att Kinnekulle Lä­ kartjänst ABs anbud inte uppfyller kraven i förfrågningsunderlaget. Förutu sättningar för ingripande enligt LOU saknas därför i denna del. - Krav på kapacitet för verksamheten Kinnekulle Läkartjänst AB hat angett drygt 15 000 registrerade patienter. Landstinget har i förfrågningsWldedaget inte lämnat några närmare uppgif­ ter om omfattningen av uppdraget utöver ekonomiskt tak. Landstinget har vidare bedömt att både Bolaget, som angett en patientstock på över 6 000 patienter, och Kinnekulle Läkartjänst AB har kapacitet att fullfölja sina åtagande enligt ingivna anbud. Förvaltningsrätten finner att det av utredningen inte framkommer omstän­ digheter som visar att Kinnekulle Läkartjänst AB skulle sakna kapacitet att 4.)EC.2012 17:12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTE'.8ORG Sida 9 DOM 11615-12E Forvaltningsratte, GBG Avdelning 2 ta hand om de patienter som omfattas av upphandlingen. Skäl till ingi.i­ pande enligt LOU saknas därför på denna punkt. - Krav på likabeha ndling Aktuell upphandling har skett enligt reglerna för torenklad upphandling där alla leverantörer har rätt att delta. I förfrågningsunderlaget lämnas ingen direkt uppgift om vem som ar leve­ rantör vid tidpunkten då upphandlingen inleds utan Landstinget hänvisar till regionens hemsida på internätet utan någon nännare redogörelse, Av hemsidan framkommer ostridigt ingen uppgift om att Kinnekulle Läkar­ tjänst AB hade avtal med Landstinget om specialistgynekologi i västra Skaraborg vid tiden fram till att anbud skulle ges in, Vid sökning med sökord "gynekologi" framkommer på regionens hemsi­ dor mottagningar inom aktuellt område i Lidköping (4 stycken)� Götene (1 stycke): Skara (0 stycke), Falköping (1 stycke), Vara (2 stycken), Grästorp (0 stycke) och Essunga. (0 stycke). Av infonnationen vid Lidköping fram­ kommer Gynmottagning Marika YOn Hamos och vid Götene framkommer Gy.omottagningen i Götene Maria Dahlen. Maiia Dahlen är styrelseleda­ mot i Kinnekulle Läkarmottagning AB. Bolaget har inte nännare specifice­ rat hw.- uppgiften att Kinnekulle Läkartjänst AB hade avtal inom aktuellt område för specialistgynekologi påverkat Bolagets möjlighet att lämna ett konkurrenskraftigt anbud. Vid detta förhållande och då uppgift om bland andra mottagningen i Götene framkommer på Landstingets hemsida finner Förvaltningsrätten att skäl för ingripande enligt LOU saknas, Sammanfattningsvis finner Förvaltningsrätten att skäl för ingripande enl�gt LOU inte framkommit. Bolagets ansökan om överprövning ska därför av­ slås. 4.)EC.2012 17:12 Fo rva l tn i ngs ratte� GBG MR.6463 S. '.1 Sida 10 1 1 61 5-12 E FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 2 Förvaltningsrätten antecknar att ansökan om överprövning avseende nu aktuellupphandling) dnrSN219-2012,ävenprövatsidomdennadagimål nr 12265-12. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV3l09/1b LOU) 1ua mt / S � l - . :tt K Jd:-11 • .._ Råd.man